۱۳۸۸ مرداد ۷, چهارشنبه

کوچک زیباست. / اسماعیل حسام مقدم


کوچک زیباست. / اسماعیل حسام مقدم

درنگی کوتاه بر کنش های اجتماعی درازمدت



«... نه به خاطر دیوارها
به خاطر یك چیز
نه به خاطرِ همه انسان ها
به خاطرِ نوزادِ دشمن اش شاید ...» الف . بامداد
ما در كجای مناسبات اجتماعی و جهانی قرار گرفته ایم! هر روز بانگ بر می آوریم، كه فلان كار شگفت آور و عظیم را انجام می دهیم! ما ... قهرمان جهان می شویم ...! ما...! اما دریغ از اینكه در كنار خودمان، همین نزدیكی ها، روحی در بندست، جسمی در زنجیر و هیچ توانی را برای اش متصور نیست. بنگرید و اندكی عمیق تر و جزئی تر بنگرید، خاستگاه وضعیت نامتعین ما چیست، این در هم و برهمی از كجا می آید. صنایع، دانشگاه ها، اصناف و نهادهای مدنی، همگی دچار عدم شناخت مؤثر و عمیق از موقعیت گشته و سرگردانی را دوره می كنند.
مسؤولیت ناپذیری، كم كاری، بی برنامه گی، پنهان كاری، ظاهرسازی، خودمحوری، قانون گریزی، توقّع بالا و همه چیز دانی در تك تك افراد جامعه، مسبّب وضعیتی شده كه در آن همه می خواهند «بالاترین سطحی» را اشغال كنند كه در آن هیچ كارآیی و اثر بخشی ای را ندارند. كسی به جایگاه كوچك و اثربخش خود در درازمدت رضایت نمی دهد.
هنوز ما این جا ایستاده ایم، همان جا كه سالیان درازی چون قرنی سپری شده، صد سال از مشروطیت و فریادهای آزادی و عدالت می گذرد، امّا چونان تسلسلی تاریخی، همچنان همان راه را و همان مسیر بسته را می پیمائیم؛ ما در كجای این دور، مؤلّفه ای یا فرضی را همواره نادیده انگاشته ایم؟! این پرسشی حیاتی و ضروری برای حركت های درازمدت امان خواهد بود!
«كوچك زیباست»، كوچك عمیق است، ژرفا دارد و مؤثر است. من، شما و همگی امان، رؤیاهای بزرگ در سر می پروریم، البته كه كار اشتباهی نیست امّا (مثل همه ی قضایای اجتماعی و چند وجهی كه یك امّا را همیشه در خود مستتر دارد.) و هزار امّا، با كدام زمینه فكری و زیربنای اندیشه گی، می توان از حرف های بزرگ و رؤیاهای دست نیافتنی طرفی بست و حائز تأثیرات عمیق و درازمدت شد.
باز نیز «كوچك زیباست!»، من به تأثیرگذاری یك حركت شكست خورده امّا كوچك، ژرف، عمیق و بادوام خیلی بیشتر امید دارم تا یك حركت استعلایی و آرمانی كه روابط اجتماعی تاب تحمّل حضورش را ندارد.
و باز نیز «كوچك زیباست»! ...



منتشرشده در شماره 423 از هفته نامه اتحادجنوب

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر